Kritikken hagler ned over Salling Groups stjerner

Dagligvare-markedsleder Salling Group var hurtig til at gribe situationen, da de første tilløb til en forbruger-boycot af amerikanske varer dukkede op i februar.
Umiddelbart virkede det enkelt at sætte en stjerne ud for europæiske varer på de elektroniske hyldeforkanter i koncernens kæder, så kunderne kunne fravælge de amerikanske.
Men i praksis har det vist sig at være en langt sværere øvelse, for Salling Group får kraftigkritik for at vildlede forbrugerne, når for eksempel peanuts fra USA i koncernens egne mærker får en stjerne - fordi den følger ejerskabet af det brand, som står bag varerne - og ikke oprindelseslandet.
Kritikken startede i sidste uge i B.T.- og siden har den bredt sig. Både Berlingske Business og DR's P1 Morgen behandler temaet her til morgen.
I begyndelsen handlede den også om, at der var stjerner på alle varer i gigantens egne mærker, men ikke på lige så europæiske eller for den sags skyld danske leverandørers mærker. Det ser dog siden ud til at være rettet.
Dengang lød det skriftlige svar fra Salling Groups pressechef Jacob Krogsgaard sådan her til B.T
- Vi ser det hverken som en fordel eller ulempe at have et mærke. Det er alene en udvidet oplysning om, hvor ejerskabet hører hjemme.
Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.